De kleine buurtwinkel waar de wijk samenkomt en grote, markante bedrijven. Starters met een creatief idee en ondernemers die onvermoeibaar doorzetten. Stuk voor stuk verrijken zij Ridderkerk met hun passie, ambacht en ondernemerszin. Zij geven Ridderkerk ‘smoel’. Hier leest u hun verhaal.
Zo’n twee jaar geleden liepen Marco Stok en zijn vrouw Dinie een rondje door het centrum van Ridderkerk. “We wilden een simpel broodje kaas halen, maar dat kon eigenlijk nergens”, vertelt Marco. Op het Koningsplein stond een pand leeg, waardoor het ondernemershart sneller begon te kloppen. Het stel twijfelde niet en kocht het pand. “Er was veel achterstallig onderhoud, dus alles moest eruit. Het was veel werk, maar we zijn trots op het resultaat.”
In oktober 2024 opende Brasserie de Ridder haar deuren. Gasten kunnen er van woensdag tot en met zondag terecht voor een lunch, diner of een drankje aan de bar. “Onze brasserie ziet er misschien chic uit, maar we zijn er voor iedereen. U kunt bij ons terecht voor een kop koffie, een broodje kaas of ham of een lekkere verse soep voor de lunch. We bieden ook andere gerechten aan, zoals het 12-uurtje vis en vlees. Dat vinden mensen altijd lekker.”
Op de dinerkaart staan eenvoudige gerechten als schnitzel De Ridder en kipsaté. Volgens Marco doen die gerechten het altijd goed. “We bieden ook een biefstuk aan en serveren die op een bedje van groenten, met gebakken aardappelen of friet. Met onze gerechten willen we terug naar de basis: simpel, maar alles vers. Het moet goed zijn.” Aan de bar kunnen gasten bier, wijn, cocktails en sterke drank bestellen. De cocktails komen uit een speciale machine. “Die meet alle verse ingrediënten af. Dat scheelt veel werk en de cocktails smaken altijd goed en hetzelfde.”
Gezelligheid
Marco staat elke avond zelf in de keuken. Hij leerde het koken van een Dordtse chefkok en leermeester. “Thuis een biefstuk maken gaat anders dan in de horeca. Ik grill de biefstuk eerst en gaar het vlees daarna in de oven”, vertelt Marco. Dinie vult aan: “Je hebt alles van hem geleerd: van de voorbereidingen in de keuken tot het temperaturen van de gerechten en het stickeren van de verse producten.”
Marco en Dinie doen het niet alleen. Brasserie de Ridder heeft drie medewerkers in dienst. Zij staan achter de bar en serveren gerechten uit. Ook voor zijn personeel zorgt Marco goed. “Ik vind het belangrijk dat zij het naar hun zin hebben. Als ze ’s avonds moeten werken, mogen ze een gerecht van de kaart kiezen. Dat krijgen ze dan van mij, behalve op zaterdag. Dan is het druk en staat er altijd patat met snack op het menu voor het personeel”, zegt Marco lachend.
Marco en Dinie houden van gezelligheid. In het afgelopen jaar organiseerden zij themafeestjes zoals een Spaanse avond, een valentijnsdiner en een kerstborrel. Wie zelf iets te vieren heeft, kan ook bij De Ridder terecht. “Dat kan vanaf dertig personen. We hebben een professionele DJ booth en een lichtshow, maar alles is mogelijk. Ik denk graag mee. Ik vind het belangrijk dat het feestje persoonlijk, gezellig en tiptop in orde is.”
Zwaar jaar
Brasserie de Ridder is inmiddels een jaar open. Marco en Dinie kijken tevreden terug op een heel mooi maar ook zwaar jaar. “We bouwen onze brasserie van nul op. We moeten onze naamsbekendheid verder opbouwen. Dat kost tijd. Gemiddeld duurt het zo’n twee jaar voordat een horecazaak staat. We zijn geen opgevers en zetten gewoon door.” Het stel geniet vooral van alle tevreden gasten en de gezelligheid. “Als ik mensen zie smullen en genieten, ben ik blij. Dat is een mooie beloning voor het harde werken. Daar doe ik het voor.”
Kijk op brasseriederidder.nl voor meer informatie. Heeft u als ondernemer vragen aan de gemeente? Neem dan contact op met onze bedrijfscontactfunctionarissen Mieke Jochims-Schaap en Marianne Vogelenzang via ridderkerk.nl/bedrijfscontactfunctionaris.
Wilt u maandelijks nieuws krijgen voor ondernemers? Stuur dan een e-mail naar [email protected].
Door: Gemeente Ridderkerk